Melancholie en druk tijdens de feestdagen.

 

Bij de kerst en oudejaarsperiode denken we vaak meteen aan een kerstboom, kerstverlichting, lekker eten, vuurwerk, oliebollen en goede voornemens voor het nieuwe jaar. Gezelligheid is denk ik wel een samenvattend woord.

Niet voor iedereen is kerst en oudejaar een en al gezelligheid. Stiekem denk ik dat voor vrijwel niemand deze periode uitsluitend gezellig en leuk is.
Hoe dichter de feestdagen naderen, hoe meer je last kunt krijgen van melancholie (een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen) of het ervaren van druk. De ene persoon heeft hier meer last van dan de andere; afhankelijk van je persoonlijkheid en je levenservaring.

Gemis.
Een vers of concreet gemis kan extra zwaar voelen tijdens deze dagen van gezelligheid, maar ook een gemis waar je je doorgaans niet zo bewust van bent, kan de kop op steken.
Het gemis van een dierbare die is overleden is een duidelijk voorbeeld van een gemis dat extra zwaar voelt tijdens deze feestdagen. Ook een verbroken relatie kan tijdens deze periode als extra zwaar ervaren worden.
Maar ook minder concreet gemis kan de kop op steken in deze periode van het jaar. Zelf ervaar ik tijdens deze feestdagen bijvoorbeeld erg het gemis van een diepgaande verbinding met een aantal mensen om mij heen. Dit maakt me verdrietig en soms uiteindelijk ook boos. Deze gevoelens maken dat ik mij eenzaam voel; ik heb een verlangen dat onvervuld is op dit vlak.
Ik besef mij wel dat het gemis dat tijdens deze periode van het jaar de kop op steekt, een boodschap van mijn onderbewuste is. De boodschap dat er op dit vlak nog werk gedaan kan worden. Het zou voor mijn proces van groei goed zijn als ik dit gemis of onvervuld verlangen aan ga pakken. Het besef is er, maar er ook daadwerkelijk iets aan doen is een grote stap. Dit komt omdat ik er zoveel emoties bij voel, dat iedere stap die ik bedenk als te groot voelt. Daarom zou ik hier graag met een professioneel begeleider mee aan de slag willen. Ik weet namelijk wat het me op zal leveren als ik dit aangepakt heb: een hoop rust en acceptatie. Dit komt voor mij dan ook op mijn ‘to wish lijstje’. Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar!

Ervaar jij ook een melancholisch gevoel tijdens de feestdagen? Probeer voor jezelf dan te ontdekken wat jouw onderbewuste jou voor boodschap geeft hierin. Waarin is voor jou nog groei te behalen? Durf je dat aan? Zet het op je ‘to wish lijstje’ en ga er mee aan de slag, al dan niet met professionele begeleiding, wanneer je voelt dat het daar tijd voor is. Forceer niks, maar wens alleen voor jezelf dat je er iets mee wilt. Je voelt vanzelf wanneer de tijd daar rijp voor is.

Druk.
Veel mensen en met name ook HSP’s ervaren tijdens de feestdagen een druk (gejaagdheid, stress).
De druk om gezellig te moeten zijn, naar familie te gaan of zelf een diner te verzorgen; dit zijn allemaal situaties waarbij de druk flink op kan lopen.
Misschien word je door verschillende mensen uitgenodigd voor een gezellig samenzijn en heb je het gevoel dat je hier ‘natuurlijk’ op in moet gaan.
Misschien heb je het gevoel dat je bijzonder gezellig en opgewekt moet zijn tijdens dit samenzijn.
Misschien heb je zelf mensen uitgenodigd bij jou te komen eten en wil je alles tot in de puntjes voorbereiden en organiseren, waarbij je druk ervaart.
Waarom leg je jezelf deze druk op? Waarschijnlijk omdat je wilt dat ‘het gezellig is’ tijdens de feestdagen. Maar wanneer ‘is het gezellig’? En is het dan ook gezellig voor JOU?
We zijn geneigd het een ander naar de zin te maken, omdat we denken dat de ander dan blij is en gezelligheid ervaart. Onszelf leggen we daarbij een druk op. Denk je dat die ander blij wordt van jouw stress en gejaagdheid? En jij? Geniet jij nog wel van de feestdag of het lekkere eten dat jou bij voorbaat al heel veel energie gekost heeft? Vast niet zoveel als dat je jezelf minder druk had opgelegd.

Probeer bij iedere beslissing die je kunt maken op het gebied van ‘gezellige feestdagen’, te voelen wat voor jou fijn en gezellig is. Ga niet op de automatisch piloot in op een uitnodiging of bied niet op de automatisch piloot aan ook dit jaar weer bij jullie te komen. Bekijk eens andere mogelijkheden en alternatieven.
Wat levert jou de meeste druk op? Is dat het ingaan op een uitnodiging, zelf mensen over de vloer krijgen, het bereiden van het eten of het kiezen van de gerechten? Kijk dan eens of je dit onderdeel anders kunt doen of weg kunt laten. Ga bijvoorbeeld eens uit eten of besteed het bereiden of bedenken van de gerechten uit. Blijf eens een dag thuis als je dat liever doet dan ingaan op een uitnodiging.
Waarschijnlijk vind je dit grote stappen. Dat is logisch als je jezelf zoveel druk oplegt om het ‘gezellig te maken’! Het kan ook gezellig zijn zonder dat jij over je eigen grenzen heengaat. Echt waar! En waarschijnlijk heeft ‘die ander’ (die je zo belangrijk maakt) het ook heel gezellig als jij met de feestdagen omgaat op een manier die jou meer doet genieten. Give it a try!

 

Kun je wel wat handvatten gebruiken op het gebied van melancholie of omgaan met druk?
Neem jezelf voor dat je hier wat mee wilt doen en neem contact met mij (of een andere professioneel begeleider) op wanneer je voelt dat je daaraan toe bent.
Willen veranderen is de belangrijkste stap. Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar toch?

Voor de feestdagen en het nieuwe jaar wens ik jou: TIJD om van de kleine dingen te genieten, RUST om stil te staan bij de mooie momenten en RUIMTE om volledig te worden wie je in werkelijkheid bent! Je bent het waard!

Jolanda.

Pin It on Pinterest

Share This